Articole

Despre clasamentul centralizat preliminar

Buna seara,

 

Stiu ca asteptati cu nerabdare rezultatele preliminare ale concursului de planuri de afaceri pe care l-am organizat in cadrul proiectului ACASA - Antreprenoriat Creativ Adaptat Societatii Actuale (ID106971). Pentru ca mjoritatea planurilor de afaceri au fost depuse chiar in ultimele momente de valabilitate ale concursului, suntem nevoiti sa prelungim cu cateva ore perioada planificata pentru evaluare, Desi evaluatorii nostri lucreaza neintrerupt, sunt multe pagini de citit si nu ne dorim sa le citeasca superficial.


Estimam ca rezultatele vor fi publicate maine, 18.11.2018 in jurul orei 17.00. Sper ca aceasta mica intarziere sa nu  va produca emotii si mai mari sau neplaceri, este necesara pentru ca evaluatorii sa nu greseasca, pe cat posibil, punctarea aspectelor pe care le urmaresc, conform grilelor de evaluare anuntate.

 

Dupa cum probabil deja stiti, la competitie, pana la ora inchiderii platformei, au fost prezentate 60 de planuri de afaceri. Asteptam si noi cu aceeasi nerabdare ca si dumneavoastra, ca juriul sa le studieze si sa se pronunte, dar suntem constienti ca desi lucreaza neintrerupt de ore bune, cantitatea de informatii pe care au de citit este foarte mare.

 

Revenim cu rezultatele. Va doresc un weekend linistit si sper sa va regasiti pe lista castigatorilor maine la ora 17.00.

Calendarul derularii concursului de planuri de afaceri

CALENDARUL DERULĂRII COMPETIȚIEI DE PLANURI DE AFACERI

 

Nr. crt.

Activitatea

Perioada

1.

Încărcarea Planurilor de afaceri pe portalul proiectului

01-15 noiembrie 2018

2.

Evaluarea Planurilor de afaceri de către Comisia de evaluare

01-16 noiembrie 2018

3.

Afișarea clasamentului centralizat preliminar

17 noiembrie 2018

4.

Depunerea eventualelor contestații

18-19 noiembrie 2018

5.

Soluționarea contestațiilor de către Comisia de contestații

18-20 noiembrie 2018

8.

Afișarea clasamentului final

21 noiembrie 2018

Importanta educatiei antreprenoriale mai presus de nevoia de finantare

Importanta educatiei antreprenoriale mai presus de nevoia de finantare

In Romania, incepand cu sistemul de educatie, se construieste o cultura a penalizarii erorii, in loc ca eroarea sa fie privita ca un mijloc principal al persoanei de a invata si de a se autodezvolta. Multi dintre noi il clasifica pe cel care are un esec un proscris. In scoala, greselile se pedepsesc de multe ori in loc sa construim o cultura a incercarii, a obtinerii unui rezultat prin incercari, chiar daca sunt de cele mai multe ori nereusite. Consider ca teama de nereusita e o cauza a ratei scazute de antreprenoriat.

Apoi, educatia oferita de sistemul de invatamant este abstracta, teoretica, cu putin caracter practic, neorientata catre meserie sau catre viata reala; or, ca sa intreprinzi, ar trebui sa intelegi cat de cat un domeniu din economie, din viata sociala etc. Lucrul acesta se intampla abia dupa ce incepi sa lucrezi intr-o organizatie; invatamantul nu promoveaza ideea de proiecte care sa fie gandite, dezvoltate si prezentate de elevi pentru scoala, pentru comunitatea in care traiesc. Lipseste aproape cu desavarsire educatia „economica“, adica cea comerciala, care pune bazele intelegerii pietei, a nevoilor pietei, a proiectarii produselor / serviciilor noi, a marketingului, distributiei etc. Aceste lucruri ai sansa sa le inveti lucrand intr-o organizatie. Am vazut acum doi ani manuale de asa-zis antreprenoriat dupa care se preda in scoli: acestea de fapt invatau elevii cum se lucreaza intr-o mare companie; nicidecum nu era vorba de nevoile, stadiile prin care trece un start-up; iar cei care predau erau profesori de scoala la o alta specialitate, care ar fi vrut sa ajute. Din pacate, antreprenoriatul nu poate fi predat bine de cei care nu au fost intreprinzatori in viata lor, sau care nu au fost macar consultanti pentru diferiti intreprinzatori.

Aceasta educatie nu e oferita nici macar in invatamantul superior. Studii recente arata ca, din punctul de vedere al calitatii managementului, nu exista nicio diferenta intre absolventii de invatamant superior si cei fara studii superioare. Scoala romaneasca asigura intr-o masura neglijabila cunostintele necesare pentru ca un absolvent de liceu sa infiinteze o afacere.

Dar, aceasta nu e nimic. Desi tendintele economice duc mai mult sau mai putin fortat catre antreprenoriat si micul producator, totusi, sistemul de invatamant de la noi inca nu este pregatit pe deplin, mai ales dupa raptul ultimilor 70 de ani de incoerente derapari politico-economice. Iar pentru a fi pregatit, acest sistem, are nevoie ca oamenii care l-au construit si implementat in toate tarile, nu numai la noi, sa inteleaga unde va conduce economia speculativa omenirea. Daca o putem numi economie. Educatia economica inspre micul producator este salvarea ultima a tuturor economiilor de piata din lume, pentru ca ofera stabilitate atat la nivel uman, cat si la nivel mai mare, la nivel de economie mondiala. Daca omul, individul prospera, atunci economia mondiala prospera. Productia la nivel de om, printr-o cumpatare, prin echilibru si libertatea de creativitate va crea si mentine echilibrul la nivel global.

Dar iata ca astazi, fie ca vor sa-si construiasca un business de succes ori sa fie artisi talentati, tot mai multi copii, indiferent de varsta, sunt inscrisi de parinti catre cursuri de antreprenoriat, management ori leadership. Cele mai variate oferte educationale apartin scolilor private sau organizatorilor de cursuri extracurriculare. Totusi, cat de mult ar trebui sa cantareasca studiile economice in educatia timpurie? Vom reusi sa raspundem pe parcursul acestui articol.

Cunostiintele antreprenoriale par sa fie esentiale in formarea oricarui elev si student. In vreme ce mediul academic dezvolta tot mai multe programe de acest gen, invatamantul preuniversitar traditional pare sa fi pierdut startul. Totusi, scolile private din Bucuresti si din tara suplinesc cu succes lipsa ofertei de stat.

Fie ca vor sa aiba propriul business de succes, ca vor o cariera in mediul corporatist ori ca isi proiecteaza cariere care n-au legatura cu afacerile, tot mai multi elevi sunt inscrisi de parinti la scoli si alte cursuri in domeniu. Iar scolile private detin monopolul invatamantului programatic orientat catre antreprenoriat. Totusi, scolile private se lupta cu perceptia potrivit careia sunt mai dornice sa multumeasca decat sa educe. Iar taxele mari ii indeparteaza pe multi elevi.

Cu toate acestea, in aceasta forfota a elementelor educationale, o programa reala de educatie antreprenoriala este necesara, dar una interdisciplinara.

Antreprenoriatul consideram ca este mai mult decat economie sau finante, marketing sau comert. Antreprenoriatul este un fel de a fi. Are multe dimensiuni, la fel ca si viata. A fi intreprinzator, in cele din urma, inseamna a stii sa traiesti.

Toti oamenii au chemarea de a fi intreprinzatori intr-un fel sau altul, iar educarea acestui simt al infiintarii, sustinerii de afaceri, credem ca ar trebui sa se realizeze pe tot parcursul vietii.

Un inceput este, totusi, necesar. Prin cursurile de competente antreprenoriale pe care le realizam in cadrul proiectului nostru pentru romanii care au plecat din tara si care vor sa se intoarca sa isi infiinteze o afacere, oferim minimul necesar pentru pornirea unui business sustenabil si profitabil pe termen lung. Dar atentie, sustenabilitatea nu inseamna profit, ci inseamna sustinere sau auto-sustinere, avand mai multi factori, mai multe caracteristici de care fiecare avem nevoie sa tinem cont. Prin aceste cursuri vom invata cum.

De asemenea, un aspect important, ba chiar necesar, este realizarea planului de afaceri. Acest element este vital pentru o afacere care se doreste a fi sustenabila. Acesta este si un alt factor al sustenabilitatii, si anume factorul de guvernanta, de administrare. Intai intreprindere si apoi administrarea a ceea ce a fost intreprins, planuit.

Cand scolile din Romania vor preda cursuri de antreprenoriat auto-sustenabil, ne vom afla pe un drum corect. Mai avem doar sa-l parcurgem.. rapid sau lent, in functie de potential.

In legatura cu educarea pe tot parcursul vietii antreprenorului si al afacerii, omul de afaceri Marius Ghenea ne spune ca: Antreprenorii nu se nasc, ci se fac, se dezvolta in timp. Din acest punct de vedere, fiecare trebuie sa inteleaga ca nimeni nu s-a nascut invatat, nimeni nu s-a nascut antreprenor, si ca prin urmare calitatile necesare unui antreprenor de succes trebuie invatate si trebuie educate, iar rezultatele vin cu studiu si cu experienta.

De asemenea ne mai spune ca educatia antreprenoriala este un proces complex, alcatuit atat din elemente formale, cat si informale.


Elementele formale sunt legate de educatia antreprenoriala din scoala, din liceu, facultate sau din programele complementare de educatie antrepenoriala formala, iar cele informale sunt dobandite in activitatea antreprenoriala proprie sau din citirea unor carti sau alte materiale specializate pe domeniul antreprenorialDe asemenea, el este de parere ca antreprenorii care pornesc la drum dupa ce au invatat cate ceva despre antreprenoriat au sanse mai mari de succes. Pornesc cu o probabilitate mai mare de a face afaceri bune, fata de cei care pornesc in business fara a se fi informat in prealabil.

Desi este necesara atat celor care isi infiinteaza un start-up, cat si celor care au deja un business si il dezvolta, educatia antreprenoriala este si pentru categoriile de persoane fara legatura cu afacerile - antreprenori sociali care conduc organizatii neguvernamentale, antreprenori de cercetare care conduc laboratoare sau proiecte de cercetare stiintifica, antreprenori politici, culturali, artistici etc. Mai mult, acest tip de educatie este util pentru orice persoana, deoarece viata oricarui om este influentata de activitatea antreprenoriala.

 

In ceea ce priveste antreprenorii aflati la inceput de drum, acestia sunt sfatuiti sa incerce sa combine cat mai eficient elementele formale si informale ale procesului de educatie antreprenoriala, sa studieze cu atentie bazele antreprenoriatului inainte de a incepe o afacere proprie (citind o carte, participand la un curs sau la o scoala antreprenoriala), dar si sa invete din experienta altora. Totusi, o greseala des intalnita la antreprenorii aflati la inceput este faptul ca au impresia ca pot invata totul numai din experienta proprie.


Probabil greseala cea mai mare este ca unii antreprenori cred ca pot invata totul din experienta proprie, sau pe principiul ‚incercare si eroare, ceea ce in opinia mea este foarte periculos, unele greseli de start-up putand fi fatale pentru business. Iata de ce le recomand tuturor antreprenorilor la inceput de drum sa incerce sa invete cat mai repede si mai bine din experienta lor proprie, dar sa incerce la fel de mult sa invete din experienta altora, prin programe de educatie antreprenoriala si / sau discutand cu antreprenori care au mai multa experienta. Astfel, ei vor putea evita o parte dintre erorile frecvente facute de multi antreprenori, deci vor putea avea un start-up cu sanse mai mari de succes”, spune Marius Ghenea.


Dupa cum spune Marius Ghenea, poate fi vorba si de autoeducare, la nivel de antreprenoriat. Aceasta depinde insa foarte mult nu doar de vointa si disciplina antreprenorului, dar si de sursele si resursele folosite.

 

Nu este suficient sa doresti sa te autoeduci in acest domeniu, trebuie sa ai posibilitatea sa accesezi si sursele potrivite de informative. Multi antreprenori merg catre surse de informatie care se afla la mare distanta de tara (in SUA, de obicei), care sunt excelente, unele dintre ele, insa nu sunt deloc localizate pentru problemele si realitatile antreprenoriale romanesti, asa ca unele concepte din aceste materiale (carti, articole Internet etc.) nu sunt aplicabile, sau pot deveni aplicabile doar cu o contextualizare atenta”, precizeaza Marius Ghenea.

 

El mai spune ca acesta este si motivul pentru care de regula recomanda acele surse de informatie care au fost deja corect localizate ca fiind mai utile si mai putin confuze pentru antreprenorii din Romania.

 

Cultura antreprenoriala in Romania este precar dezvoltata si foarte razlet, la fel si educatia antreprenoriala. La ce se gandeste prima data un antreprenor roman? Raspunsul este: la bani. In ceea ce priveste educatia, dupa cum spunea Cristian Onetiu, business mentor, intr-o conferinta Business Days, antreprenorii romani sunt putini educati si pentru faptul ca nu prea avem business mentori in spate, antreprenori vechi cu experienta cat cuprinde.

 

Daca finantarea este importanta, la fel si educatia este. Dar ce fel de educatie este necesara pentru un antreprenoriat de succes in Romania? Daca ar fi sa o luam de la baza, am putea spune ca motivele insuccesului antreprenorilor de la noi sunt, in mare parte, doua: resentimentele fata de sistemul de stat si pentru faptul ca „dau mai mult la Stat decat castig”, si frica de a nu ramane fara bani, saraci, frica de a nu muri de foame etc. Toate acestea le influenteaza mentalitatea, aceasta devenind una setata clar pe insucces, iar pe ceea ce ne setam, aceea obtinem. Apoi, daca nu tindem catre succes, catre solutiile pentru un antreprenoriat real, de lunga durata, succesul in afaceri nu va veni.

 

Educatia in Romania este una care mai mult sanctioneaza decat sa incurajeze, dupa cum spuneam la inceput. Or, insusi acest status este cel care taie din fasa orice posibilitate de succes. Ne este frica sa nu gresim, in loc sa ne incurajam sa ne perfectionam, sa excelam.


Cautam, de asemenea, sa accesam fonduri, iar unul dintre resorturile interioare care ne impinge spre „mai multi bani” este insasi frica de saracie, frica de a nu avea bani (destui sau deloc). Finantarile, desi importante, necesare, nu sunt solutiile principale pentru un antreprenoriat de succes in Romania, ci educatia in acest sens este. Finantarile sunt doar un material de sprijin si / sau de facilitare.


Inainte de a ne aventura in birocratia financiara care ne ofera fondurile pentru afacerile noastre, sa ne intrebam daca stim ce si cum sa facem cu ei, sa-i cultivam, sa-i inmultim, sa-i punem in valoare si sa lucreze pentru noi. Majoritatea oamenilor care fac parte din grupurile tinta pentru a deveni viitori antreprenori in Romania, in cadrul proiectelor noastre, si altele, dar in cadrul cursurilor pe care le tinem, de competente antreprenoriale, nu sunt inca pregatiti pentru a deveni intreprinzatori. Dar exista si exceptii. Sunt si alte persoane (putine la numar) care se afla in cadrul grupurilor tinta pe care le recrutam, care au un spirit intreprinzator destul de dezvoltat. Sa fie ei cei care vor avea succes? Dar majoritatea care pornesc, sa spunem, de la zero?

Exista o pregatire inainte de aceste cursuri, antemergatoare lor. Aceasta pregatire o dobandim intr-o cultura antreprenoriala, a oamenilor intreprinzatori la noi in Romania, iar aceasta este insusi anturajul care ii contamineaza pe nou-venitii in domeniul antreprenorial sa devina intreprinzatori. Mai spunea Marius Ghenea, ca toti stim care sunt cei mai mari manelisti sau fotbalisti din Romania, dar nu sunt multi care pot sa indice un anumit numar de antreprenori de succes, afacerile de succes trebuind celebrate mai mult. Avem niste modele, care de multe ori sunt modele false si cele adevarate nu sunt celebrate, nu sunt promovate.” Asadar, oameni de afaceri de succes plus business-uri de succes egal modele de succes. Pentru a avea succes avem nevoie sa recunoastem succesul, dar aceasta numai iesind in opusul sau, care este insuccesul, esecul. Si daca-l recunoastem inseamna ca l-am trait macar odata, deci il avem deja in noi. Cu acestea trebuie sa ne contaminam, sa ne imbibam.

O cultura a oamenilor intreprinzatori in Romania creeaza nu numai spatiul de manifestare, ci si ofera modul de lucru cu tot cu solutii pentru eventuale provocari din piata etc. Practic, traim printre oameni care nu cunosc greseala, esecul, ci le considera pe acestea etape de invatare.

Nevoia de cunoastere, educatia antreprenoriala sa fie pe primul plan. Un mod de viata complet, bogat si profund credem ca ar fi baza pentru orice persoana care vrea sa fie intreprinzator. Apoi finantarile vin de la sine.

Spor la antreprenoriat si, mai ales, la invatare!

Antreprenoriat la tine Acasa

Antreprenoriat la tine Acasa

"Mi-am inventat viata considerand ca tot ceea ce nu-mi placea ar avea un opus, care mi-ar placea." - Coco Chanel, fondatoarea CHANEL.

V-ati intrebat vreodata daca avem mari renume in afacerile romanesti? Cine ar fi acesti oameni si in ce domenii activeaza?

O mare parte din tara noastra ca si populatie inca mai crede ca „nu se poate face nimic in tara asta” sau „merge si asa”, adica merge sa ne carpim cu lucruri de mana a doua, sa muncim pentru altii pe salarii mici si foarte mici, merge sa ne limitam, atata timp cat avem din ce plati facturile, asigurarile si pensiile ne sunt platite etc. Insa, multi dintre noi avem potential urias, avem creiere (inca in tara) pe care altii le vaneaza in afara si nu le folosim. De ce? Pentru ca „merge si asa”. Ori, nu. Asa nu mai merge.

Lumea se schimba si (ideal ar fi) si noi cu ea. Astazi se poarta antreprenoriatul. Uniunea Europeana da fonduri pentru dezvoltarea antreprenoriatului. Este, oarecum, singura sansa de a salva ceea ce mai avem. Dupa un capitalism exacerbat al multinationalelor care au extras din tarile unde activeaza foarte multe resurse, inclusiv (dar mai ales) financiare, micul antreprenor pare a fi o ultima salvare.

Ideea este sa ai un plan si o viziune de a-l implementa. Apoi curajul si perseverenta sa te avanti in lumea afacerilor in pofida tuturor obstacolelor, de exemplu, fiscale. Multi antreprenori cedeaza crezand ca ba „dau prea mult la stat”, ba e „prea greu” si le mananca tot timpul, fiind „one man show”, adica facand de toate, ca si cand antreprenoriatul inseamna sa faci totul. Acestea secatuiesc camara de valori ale unui intreprinzator, ale unui om de afaceri, iar acest lucru nu este un best practice in afara, pe piata internationala a afacerilor, ba din contra. Se considera ca fiind o practica inferioara, negativa, care va termina rapid o afacere impreuna cu antreprenorul sau. Si chiar este considerata ca fiind o practica nesanatoasa si nerecomandata de marii oameni de afaceri din lume tocmai pentru renumele sau nefast. In fine..

In Romania se poate. Nu exista „nu pot”, exista „nu vreau”. Scopul acestui articol nu este sa criticam greselile din afaceri, atat la nivel mic, cat si la nivel mare. Scopul este sa vedem ca se poate si inca la nivel mare.

Lumea afacerilor din Romania se imparte in doua, asa cum intreaga tara se imparte in doua. Exista un aspect negativ si un aspect pozitiv. Aspectul pozitiv creaza valoarea. Aspectul negativ distruge valoarea, o consuma, o disperseaza si o nimiceste. Cu aspectul negativ nu se construieste nimic, asa cum putem vedea ca inclusiv institutiile statului nu reusesc sa construiasca infrastructura atat de necesara afacerilor nationale si internationale pentru transport. Astfel ca, mediul de afaceri are nevoie de o repozitionare.

Dar totusi, am putea da cateva exemple de oameni de afaceri de succes din Romania care prospera, care dau valoare tarii noastre, care construiesc si contribuie la economia reala din tara noastra, atat la nivel mare cat si la nivel mic.

Si avem asa: Anca Vlad (considerata cea mai influenta femeie de afaceri din Romania, fondatoarea Fildas Trading si a brand-ului Naturalis), Cristian Onetiu (a falimentat de 4 ori, fondatorul Life Care, BioLogistics, astazi business mentor, speaker la evenimente de business si initiatorul echipei de coach, trainer formati si certificati John Maxwell Team din Romania), Dragos Anastasiu (presedintele Eurolines Distribution, care cuprinde una dintre cele mai mari agentii de turism din tara si unul dintre cei mai importanti transportatori rutieri de persoane), Dragos si Adrian Paval (fondatorii Dedeman, care a reusit sa domine piata magazinelor de bricolaj din Romania), Florin Talpes (Softwin Romania, BitDefender), Dragos Petrescu (proprietarul companiei Trotter Prim, prin care detine lantul de restaurante City Grill si cafenele City Cafe, dar si restaurantele Buongiorno, Caru' cu Bere, Bundetot si Hanu’ Berarilor Interbelic), Camelia Sucu (Class Living, un brand personal bazat pe distribuirea mobilei de lux).


Anca Vlad a absolvit liceul „C.A. Rosetti” din Bucuresti – cu predare in limba engleza. In clasa a XI-a, si-a descoperit o noua pasiune: economia. Profesoara care-i preda aceasta materie a indrumat-o sa urmeze o facultate de specialitate. In 1976, Anca Vlad intra la Academia de Studii Economice – sectia Relatii Economice Internationale. Cariera a inceput sa si-o construiasca inca de la terminarea facultatii. Pentru ca stapanea foarte bine limba engleza, lucra si in calitate de ghid si traducator.

In 1980, datorita rezultatelor obtinute pe parcursul anilor si la examenul de diploma, primeste o repartitie in Bucuresti, la o companie din industria lemnului – actualul Silvarom.

Experienta profesionala dobandita in cei sapte ani de zile, cat a lucrat in exportul de mobila – domeniu in care a evoluat pana la functia de coordonator al activitatii de export produse din lemn si mobila, avea sa o ajute pe Anca Vlad in urmatorii pasi din viata sa ulterioara de antreprenor. „Un prim mentor in cariera mea a fost Andrei Menhardt, directorul meu de atunci al Silvarom”, sustine Anca Vlad.

In 1987, s-a ivit o oportunitate pentru a lucra la Camera de Comert a Romaniei, ca director de tara pentru o mare companie straina – SmithKline Beecham Pharmaceuticals, din Anglia. A utilizat aceasta sansa care a pus-o pe orbita marketingului international.

O data cu aparitia Decretului 54, primul act normativ care permitea, dupa Revolutie, infiintarea unei firme private, Anca Vlad decide sa paraseasca sectorul de stat. Si-a infiintat mai intai un birou de marketing care avea ca obiect de activitate prestarea serviciilor de consultanta. Cel dintai client avea sa vina dupa sase luni. „S-a intamplat sa fie un reprezentant al unei companii straine pentru care lucrasem. Dupa un timp, cand am simtit ca exista nevoia in piata, am hotarat sa infiintez o societate comerciala care sa faca distributie de produse farmaceutice atat umane, cat si veterinare, dar si de produse cosmetice.”

Asa a aparut compania Fildas Trading S.R.L. S-a inceput cu o cifra de afaceri de 1,5 milioane de dolari, in 1991; pe atunci erau sapte angajati.

Astazi, s-a ajuns la o cifra de afaceri totala pe grup de peste 400 milioane de euro, iar compania are peste 3500 de angajati. In prezent, Grupul Fildas se numara printre primele in bransa.

In anul 2005, Grupul Fildas a creat un nou brand – Naturalis. Acesta defineste produse de nutritie si ingrijire pe baza de plante.

Cum a reusit sa construiasca o afacere de top? – „Cel mai important capital al firmei este increderea. De fapt, aceasta este si deviza noastra. Este o companie in care relatia dintre furnizorii nostri, noi si clientii pe care ii avem se bazeaza in primul rand pe incredere. Avem un renume foarte bun atat in tara, cat si in strainatate”, spune Anca Vlad. Mai multe detalii putem citi si pe https://www.ancavlad.ro/.


Cat despre Cristian Onetiu:

Cristian Onetiu este un antreprenor roman care s-a facut remarcat pentru faptul ca a fondat impreuna cu fratele sau compania Life Care. Firma sa a fost lansata in 2005 la Timisoara si se ocupa cu distribuirea produselor cosmetice, produselor de curatenie si a suplimentelor alimentare. Prin intermediul companiei Life Care, Onetiu incurajeaza stilul de viata sanatos si dezvoltarea personala. De asemenea, Cristian Onetiu este speaker si autor al programului de dezvoltare personala Master of Life Administration vs Master of Business Administration. De asemenea, este co-fondator al celei mai mari companii de distribuţie alimente BIO în lanturile internationale de retail: BioLogistic, este partener in prima retea nationala de centre integrative de “Educational Well-Being”Centrul Fericirii, co-fondator al primei companii de celebrity branding din România: ICelebrity, este intiatorul echipei de coach, traineri formati si certificati John Maxwell Team din Romania, este prezent in TOP 500 Forbes, este speaker la evenimente de business si la evenimentele speciale corporate, este prezent in enciclopedia personalitatiilor din Romania “Who is Who” si este antreprenor cu o experienţa cumulata in peste 15 ani. Il puteti gasi pe www.onetiu.com. Are si un canal youtube unde trateaza teme despre antreprenoriat, numit Start-up Show.


Dragos Anastasiu, la origine medic, este unul din cei mai de succes oameni de afaceri din prezent si presedintele Eurolines Romania. Cu o experienta in business de peste 10 ani, Dragos Anastasiu conduce un grup de 14 firme, cu aproximativ 570 de angajati care realizeaza o cifra de afaceri de 15 milioane de euro, iar profitul este de aproximativ un milion de euro.

Dragos Anastasiu si-a urmat studiile la Facultatea de Medicina „Johann Wolfgang Goethe” din Frankfurt. In acelasi oras, Anastasiu a lucrat ca medic dupa care s-a intors in Romania si a infiintat in 1995 firma Touring Europabus Romania, aceasta alaturandu-se dupa doi ani celei mai importante retele de transport international de persoane, Eurolines.


Dragos si Adrian Paval, doi matematicieni plecati dintr-o familie modesta din Suceava, au pornit in 1992 cu un butic in Bacau si au ajuns sa domine piata magazinelor de bricolaj din Romania.

Exista putine companii cu capital suta la suta romanesc care au reusit sa tina piept multinationalelor venite din Occident, sa supravietuiasca si chiar sa castige batalia. Dedeman este una dintre ele, o firma construita de la zero de fratii Dragos si Adrian Paval, a caror poveste fascinanta a ramas necunoscuta pana acum.

Plecati dintr-un sat din Suceava sa studieze matematica la Iasi, Dragos si Adrian au ajuns, dupa doua decenii, sa patrunda in topul celor mai mari companii cu actionariat romanesc, avand o cifra de afaceri care depaseste 500 de milioane de euro. Fara afaceri cu statul, fara relatii cu fosta Securitate, fara operatiuni la limita legii.

Dedeman a aparut in 1992, la Bacau, si a fost, la inceput, un butic de 16 metri patrati in care se vindeau de la sucuri si gume de mestecat, pana la unghiere si papuci de casa. Acum sunt 30 de magazine uriase, intinse pe zeci de hectare, in marile orase ale tarii. Dedeman are 6.000 de angajati si este lider detasat pe segmentul retailerilor de constructii si de amenajari. Da, fratii Dragos si Adrian Paval, proveniti dintr-o familie modesta, cu opt copii, le-au dat o lectie de business marilor companii occidentale venite sa imparta si sa stapaneasca piata din Romania. Giganti precum  Bricostore (Franta), BauMax (Austria) sau Praktiker, OBI si Hornbach (toti trei din Germania) se uita de jos in sus la Dedeman-ul fratilor Paval, care este acolo, in varf, pentru ca a stiut sa fenteze criza prin investitii inteligente si sa-si calculeze cu grija fiecare pas.


Florin Talpes a absolvit Colegiul National „Avram Iancu“ din Brad in 1975. La examenul de Bacalaureat a avut nota 10. In 1980, a absolvit Facultatea de Matematica, Universitatea din Bucuresti, iar in 1981 a obtinut specializarea in „Teoria Operatorilor“. In 1990, a infiintat, impreuna cu sotia sa - Mariuca Talpes, compania de software si servicii Softwin, iar in noiembrie 2001 a infiintat compania de software de antivirus BitDefender cu sediul central in Silicon Valley, SUA. Aceasta are reprezentante in SUA, Romania, Germania, Spania.

Florin Talpes este cunoscut mediului de afaceri romanesc pentru cei 20 de ani in care a cladit un business renumit nu doar in Romania, ci si in afara granitelor.

A debutat in software in 1990 ca cercetator la Institutul pentru Tehnica de Calcul. Ulterior, a pus bazele firmei Softwin, unde a inceput sa dezvolte aplicatii pentru companii din Franta si apoi sa acopere si cererea din partea educationala. Talpes este omul care a pus bazele Bitdefender, furnizor de solutii de securitate IT, cu o cota de circa 30% pe piata locala si de 2% pe plan mondial. 60 de milioane de utilizatori din lume folosesc solutia de securitate informatica dezvoltata de compania lui, la care se adauga alti 400 de milioane care o utilizeaza incorporata in produse cu alte nume. Vara lui 2012 a adus noi mutari pe tabla de sah a fondatorului Bitdefender. Cel mai cunoscut antivirus romanesc din lume se indreapta catre zonele cu cel mai mare potential de crestere intr-un domeniu puternic lovit de criza. Talpes vede segmentul B2B si Orientul Indepartat drept motoarele principale de crestere pentru afacerea sa.


Dragos Petrescu este proprietarul si CEO-ul grupului de restaurante si cafenele City Grill, cea mai mare afacere romaneasca de acest gen.

Nascut in Bucuresti, Dragos Petrescu (45 de ani) a trait din plin schimbarile economice si de mentalitate ale societatii romanesti de dupa Revolutie. Trecerea brusca de la comunism la capitalism a fost confuza pentru multi, dar prospera pentru unii curajosi cu idei. Dragos Petrescu a avut initiativa si a speculat nevoia de restaurante mai accesibile a bucurestenilor din anii ’90. Experienta acumulata l-a ajutat sa construiasca, in timp, cateva nume de referinta din domeniul ospitalitatii.

In prezent, detine si conduce grupul City Grill, care include sapte branduri de restaurante si cafenele: City Grill, City Cafe, Trattoria Buongiorno, Hanu’ Berarilor, Caru’ cu bere, Pescarus si Hanu’ lui Manuc. Are peste o mie de angajati si cifre anuale de afaceri de zeci de milioane de euro. Locatiile din portofoliul City Grill sunt impartite in doua categorii: clasa medium (de zi cu zi), pentru pauzele de respiro ale celor ocupati, si clasa premium (de evenimente), pentru cei cu asteptari mai mari, care vor spectacol sau sa petreaca.

Fervent observator si analist al schimbarilor si oportunitatilor din domeniul restaurantelor, Dragos Petrescu a invatat sa vina in intampinarea clientului din clasa medie, pe care l-a studiat indelung. Atent la orice detaliu, a reusit sa transpuna in afaceri o filosofie sanatoasa si sa puna in valoare istoria locurilor cu bonton din Bucuresti, pe care le-a preluat si in care a investit bani, timp si energie.


Cunoscuta, la un moment dat, ca „femeia cu cele mai multe lichiditati din Romania" sau „doamna Cash", Camelia Sucu si-a facut intrarea in lumea de business in urma cu 18 ani, cand, alaturi de Dan Sucu, a pus pe picioare lantul de magazine de mobila Mobexpert.

In 2007, in urma divortului de omul de afaceri, si-a vandut actiunile pe care le detinea la Mobexpert, insa nu a iesit din business, ci s-a reorientat si dedicat exclusiv diviziei de mobilier de lux a grupului, respectiv Class Mob. In acelasi timp, Camelia Sucu a demarat mai multe proiecte de investitii, o parte din bani fiind plasati in imobiliare, alta in afaceri din sectorul agriculturii, dar si in servicii de sanatate si intretinere corporala. Ultimele doua achizitii importante ale femeii de afaceri au fost Piata de Gros din sudul Capitalei si o ferma de vite in Ardeal. Ea declara recent ca doreste sa investeasca, in 2013, alaturi de un partener, intr-o ferma de vaci, investitie care nu depaseste 5 milioane de euro. Site personal: http://camelia-sucu.com.

Deci, vedeti? Unii dintre ei au fost scoliti in afara, dar majoritatea au pornit de jos, nu s-au nascut in puf, iar ceea ce au reusit se poate vedea in succesul lor. Astfel ca, au reusit sa prospere, ba chiar sa invinga criza economica ce i-a afectat pe toti, si au reusit sa devina nume sonore nu numai in tara, cat si in afara tarii. Asadar, avem oameni de afaceri de succes. Avem nevoie sa-i cunoastem si sa invatam de la ei.

Iata ca se poate! Si inca cat!

Urmatorul articol va fi despre importanta educatiei antreprenoriale mai presus de nevoia de finantare.

Spor la antreprenoriat!

Fonduri Europene pentru Acasa

Astazi, Romania face pasi timizi catre antreprenoriatul local, autohton. Micul producator este ceea ce ar trebui si ne preocupa. Absorbtia de fonduri europene in acest sens poate si este un mare ajutor.

Sa fim seriosi! Nu ducem lipsa de creiere de calitate in mediul profesional. In toate domeniile avem oameni cu performante de calitate inalta. Fie ca este vorba de profesii usoare, fie ca ne referim la cele mai avansate, profesionalismul romanesc este de cea mai buna calitate. Si asta peste tot in lume. Romanii, suntem foarte muncitori, ar spune multi, iar prin fonduri europene avem rampa noastra de lansare.

Insa, din punct de vedere al fortei de munca, aceste creiere inca parasesc tara in cautarea bunastarii in alte colturi ale lumii, iar acest fenomen se numeste externalizare. Tara noastra se goleste din ce in ce mai mult de oameni de valoare. Trebuie sa oprim acest lucru si sa ii rechemam in tara. Pentru aceasta am dezvoltat proiecte reale, concrete, prin care sa le oferim sanse celor ce au plecat sa se intoarca si sa isi deschida o afacere in tara.

Stim sigur ca romanii sunt satui, ca sa spunem asa, de a pleca in afara tarii si a-si castiga existenta acolo. Drumul, munca in sine de acolo (de cele mai multe ori mai grea decat aici), cat si, oarecum, instrainarea, faptul de a trai un timp (scurt sau lung, nu conteaza) in afara tarii de bastina, adica nu acasa, este foarte dificil si se simte apasarea separarii fortate (de imprejurari, de cele mai multe ori) de caminul fiecaruia si de confortul de a trai acasa. Iarasi, valoarea o avem, insa traiul intr-o alta tara decat cea de origine (desi ne scoate din zona de confort) este dificila si anevoioasa de foarte multe ori. Ne aducem aminte si de Brexit, si de schimbarile in legislatia britanica cu privire la emigrantii romani care muncesc acolo. In fine..

Am intalnit romani care au invatat afara si vor sa se intoarca cu know-how si sa cladeasca ceva in tara lor si pe altii care nici nu vor sa auda. Dar pentru a construi ceva in tara noastra avem nevoie de implicare. Intentia este importanta insa, mai presus de aceasta, sta implicarea, iar aceasta se traduce in fapte.

Proiectele dezvoltate de noi includ finantarea unor start-up-uri cu sume cuprinse intre 30.000 si 40.000 de euro nerambursabili. Acestea si organizarea unor cursuri de competente antreprenoriale impreuna cu concursurile de planuri de afaceri (ce vor fi apoi castigate si finantate) sunt proiectele pe care le-am pregatit pentru toata tara dar si pentru diaspora, pentru romanii pregatiti sa revina in tara si sa isi ocupe locul binemeritat.

Dar sa fim mandri ca suntem romani ca sa putem sa ne miscam si sa actionam, sa prosperam. Am vazut in viata practica faptul ca daca ne descurajam si ne delasam, ne va fi mai rau si putem sa ne pierdem foarte usor responsabilitatea asupra tarii noastre si a noastra in general, ca oameni. Astfel ca, a venit timpul sa ne gandim la viitor si pe termen lung.

Avem nevoie ca acele valori sa revina in tara! Si culegeti roadele gloriei voastre si fi-ti mandri de aceasta! Acum este timpul, iar prin aceste proiecte va prezentam oportunitatile.

Iar ca sa ne motiveze si mai mult in curand vom realiza o serie de articole despre acei antreprenori romani de succes care chiar au reusit.

Spor la antreprenoriat!

Derularea programului de formare in antreprenoriat

Din luna a 4-a de implementare a proiectului se va elabora planul de formare profesionala de catre expertul coordonator, formare din partea solicitantului, plan care va fi evaluat si ajustat lunar (daca va fi cazul) in functie de indicatorii atinsi si progresele facute in implementarea activitatii de formare profesionala.

Scopul planului lunar de formare va fi acela de a trasa modalitatea de desfasurare a celor 14 cursuri de formare profesionala antreprenoriala si va fi completat de 2 rapoarte de monitorizare si evaluare a derularii activitatii de furnizare a cursurilor de formare profesionala, unul intermediar (in luna a 6-a de implementare) si unul final, in luna a 9-a.

In procesul de elaborare a planului se va tine cont de legislatia formarii profesionale a adultilor, O.G. 129/2000 cu modificari si completari ulterioare, precum si de instructiunile si reglementarile A.N.C., si de indeplinirea indicatorilor asumati in proiect: 14 cursuri de formare profesionala antreprenoriala organizate, 335 de planuri de afaceri elaborate, 335 certificate de absolvire eliberate / atribuite.

In vederea implementarii activitatii de formare profesionale la un inalt nivel de calitate in elaborarea materialelor si instructionilor de curs se va tine cont de principiul egalitatii de sanse, egalitatii de gen si a non-discriminarii, principii ale dezvoltarii durabile.

Pachetele formative vor fi reactualizate dupa caz (in functie de competentele participantilor). Intreg procesul va fi executat de expertii din cadrul proiectului.

Derularea cursurilor de formare va debuta in luna a 6-a a proiectului si se va finaliza in luna a 9-a. In conformitate cu prevederile Ghidului Solicitantului Conditii Specifice pg. 5, la nivelul proiectului va fi derulat un program de formare antreprenoriala, de tip ,,Initiere”, autorizat A.N.C. cu o durata de 42 de ore (25 ore pregatire teoretica si 17 ore aplicatii practice / workshop) structurat pe 5 module, astfel:

  • Modul 1: Cadrul legislativ (6 ore);
  • Modul 2: Contabilitate (6 ore);
  • Modul 3: Marketing (6 ore);
  • Modul 4: Comunicare in afaceri (6 ore);
  • Modul 5: Elaborare si dezvoltare plan de afaceri, completat de 3 module aditionale:
    • Modul Aditional 1: Utilizarea Tehnologiei Informatiei si Comunicatiilor in business (6 ore);
    • Modul Aditional 2: Managementul mediului si dezvoltarii durabile (6 ore);
    • Modul Aditional 3: Egalitatea de sanse integrata in politica de Resurse Umane a firmei (6 ore), finalizate cu diploma de absolvire.

Pentru accesul facil al Grupului Tinta la formarea profesionala antreprenoriala s-a avut in vedere crearea unei platforme e-learning ca ajutor in activitatea de formare.

Astfel sectiunea e-learning a platformei creata in proiect va contine modulele de curs video / audio si text, catalog on line, sistem de auto-evaluare, simulator pentru realizarea planului de afaceri.

Despre aplicatia mobile e-learning

Este vorba despre un sistem informatizat online creat pentru sustinerea antreprenoriatului pentru a selecta Grupul Tinta, organizarea formarii profesionale antreprenoariale, organizarea concursului de planuri de afaceri si asigurarea de sprijin in vederea fuctionarii si dezvoltarii afacerilor infiintate.

In cadrul proiectului am elaborat si o aplicatie mobila prin care modulul de e-learning este pus la dispozitia cursantilor, totodata facilitand comunicarea cu lectorii in spatiul virtual dedicat, care va fi accesibil cu user si parola.

Aplicatia poate fi accesata pe linkul urmator:

Business Acasa by Mixtservices